Zabezpečovací zařízení

 

Význačnou roli pro zpracovávání technologických postupů práce stanice hraje nejen rozlehlost a složitost kolejiště, ale i vybavení stanice zabezpečovacím zařízením nazývaném staniční nebo spádovištním zabezpečovacím zařízením.

Účelem každého staničního zabezpečovacího zařízení je maximálně vyloučit vliv lidského činitele na bezpečnost veškeré vlakové dopravy a posunu, urychlit přípravu a postavení vlakové cesty a zamezit nežádoucím zásahům do připravené a postavené vlakové cesty. Děje se to zřízením závislosti návěstidel (jejich návěstních znaků) na poloze výměn.

 

 

Zabezpečovací zařízení musí splňovat tyto základní požadavky:

  1. zaručit správnou polohu výměn ležících ve vlakové nebo posunovací cestě po celou dobu jízdy vlaku nebo posunu,
  2. zaručit, že ve vlakové cestě nebude žádná překážka, tzn. žádné kolejové vozidlo,
  3. znemožnit pohyby kolejových vozidel proti vjíždějícímu vlaku na stejnou kolej,
  4. znemožnit pohyby vozidel, které by mohly vjíždějící vlak ohrozit z boku.

 

S ohledem na vybavení železničních stanic rozeznáváme staniční zabezpečovací zařízení:

- mechanické, elektromechanické, reléové, elektronické, dálkově ovládané

 

 

Zabezpečovací zařízení se skládá z:

  1. z venkovní části      -  návěstidla, výhybky (resp. výměny), výkolejky, všechny druhy výměnových zámků, drátovody , kabelová vedení a zařízení pro přestavování výměn -přestavníky, závorníky.
  2. vnitřní části             -  veškeré prvky pro ovládání venkovních zařízení (elektronicky, telefon, rádiové, rozhlasové), napájecí zařízení, náhradní napájecí zařízení apod.