Návěstidla

 

K vzájemnému informování železničních zaměstnanců při výkonu dopravní služby slouží návěsti. Jsou to předem stanovené formy vyjádření informací.

K přenášení návěstí nutných pro informování vlakového a posunovacího personálu slouží nepřenosná návěstidla.

 

 

Nepřenosná návěstidla rozdělujeme:

1.    hlavní návěstidla:

a)           vjezdová návěstidla - zabezpečují, aby do stanice nepřijel vlak, který není ve stanici očekáván a pro nějž není připravena vlaková cesta.

- označují se velkým písmenem L nebo S a příp. zkratkou určení směru

b)           odjezdová návěstidla - zabezpečují, aby ze stanice neodjel žádný vlak, pro který není připravena vlaková cesta. Mohou být situována pro každou kolej zvlášť nebo jako skupinová pro skupinu kolejí, pro niž platí.

                                            -  označují se velkým písmenem L nebo S a číslem koleje, ke které patří

c)          cestová návěstidla     -  slouží pro řízení jízdy vlaků v' jednotlivých obvodech železničních stanic.

 -    označují se velkým písmenem L nebo S a malým c a číslem koleje, ke které patří

Písmeno L označuje lichý směr.

Písmeno označuje sudý směr

 

d)           oddílová návěstidla    -           ohraničující prostorové oddíly na širé trati, oddílová návěstidla autobloku, hradel a hlásek

 

    e)            seřaďovací návěstidla  -         slouží pro posun ve stanici

                                                    -        označena jsou písmeny Se a číslovány nepřerušenou řadou nezávisle na jejich umístění

2.    Předvěst         -  je umístěna na zábrzdnou vzdálenost před hlavním návěstidlem, pro které latí (může jí být též o jiné (předchozí) hlavní návěstidlo).

 

Dělíme je na      -           mechanické

-           světelné

 

Zábrzdná vzdálenost je délka úseku trati před místem, kde je dávána návěst STUJ (zpravidla na nepřenosném návěstidle). Tato délka musí být tak veliká, aby vlak, jedoucí nejvyšší dovolenou rychlostí, po zpozorování návěsti VÝSTRAHA (zpravidla na nepřenosném návěstidle) bezpečně zastavil před návěstí STUJ. Podle druhu tratí a největší dovolené rychlosti se u ČD nejčastěji používají zábrzdné vzdálenosti 1 000, 700 a 400 m)