Druhy vlaků

 

Každé hnací vozidlo má své číselné označení (na čele a na boku vozidla), skládající se ze sedmi číslic. Podle pvní číslice zjistíme, o jaké vozidlo se jedná

  • 1 … elektrická lokomotiva stejnosměrná
  • 2 … elektrická lokomotiva střídavá
  • 3 … elektrická lokomotiva dvousystémová
  • 4 … elektrická jednotka stejnosměrná
  • 5 … elektrická jednotka střídavá
  • 6 … elektrická jednotka dvousystémová
  • 7 … motorová lokomotiva
  • 8 … motorový vůz

 

Železniční vozidla dělíme na:

 

a) hnací vozidla - hnací vozidla mají svůj pohon a jsou tedy schopna samostatného řízeného 

                            pohybu. Hnací vozidla rozdělujeme na - lokomotivy

                                                                                           - elektrické a motorové vozy

 

b) hnaná (tažená) vozidla  - nemají vlastní pohon, proto musí být řazena do vlaku s hnacím

    vozidlem

    Tažená vozidla rozlišujeme - nákladní

                                                 - osobní

 

Vzhledem k tomu, že se po železnici přepravují nejrůznější druhy nákladů, musí být pro každou přepravu vybrán vůz vyhovující povaze daného nákladu. Vozy se liší stavbou, hmotností, délkou, apod. Proto dělíme nákladní vozy na:

  • kryté
  • plošinové
  • otevřené (vysokostěnné, nízkostěnné)
  • chladicí
  • cisternové
  • speciální

 

 

Kromě čísel (každý vlak na síti ČD má v jednom dni svoje číslo a to buď sudé nebo liché, sudá čísla mají vlaky jedoucí od začátku  ke konci trati, lichá čísla mají vlaky jedoucí od konce trati k k začátku) má každý vlak přiřazenou i druhovou značku:

 

a) Vlaky osobní přepravy:

  

   - Os (osobní vlak)   -   zajišťuje přepravu do všech stanic a zastávek na trati

    - Sp (spěšný vlak)   -   vlak pro přepravu na střední vzdálenosti, zastavuje jen v důležitých

                                        stanicích nebo zastávkách

    - R (rychlík)            -   vlak pro rychlou přepravu na velké vzdálenosti, zastavuje jen v

                                        důležitých stanicích nebo zastávkách

    - Ex (expres)           -   nejdůležitější vlaky spojující významná místa státu, které se rychlostí

                                        počtem zastavení i kvalitou odlišují od rychlíků                                        

  

 

 

- 43 -

    - IC  (vlak InterCity) -   tyto vlaky (IC, EC, SC) jsou rovněž expresní vlaky z hlediska

                                          převážně mezinárodního

    - EC (vlak EuroCity) -              d t t o

    - SC (vlak SuperCity) -             d t t o

 

    - EN (EuroNight)    -   noční vlaky vysoké kvality převážně mezinárodní s omezeným

                                        zastavováním mezi 0:00 hod. a 6:00 hod.

    - Sv (soupravový vlak) - zajišťuje přemístění prázdných souprav vozů osobní dopravy

 

 

b) Vlaky nákladní přepravy:

  

    - Nex (expresní nákladní vlak) – vlak pro přepravu přednostních zásilek v mezinárodní

                                          dopravě

    - Rn (rychlý nákladní vlak)  -  vlak pro přepravu důležitých nebo přednostních zásilek

    - Vn (vyrovnávkový nákladní vlak)  -  vlak pro dopravu prázdných nákladních vozů do

                                           do míst nakládky

    - Pn (průběžný nákladní vlak)  -  vlak pro přepravu zátěže mezi vlakotvornými žst a vlaky

                                            odesilatelské (celý vlak je určen pro jednoho nebo několik málo

                                            příjemců)

    - Mn (manipulační nákladní vlak)  -  vlak určený pro svoz a rozvoz zátěže ze a do stanic

                                             mezilehlých ze a do stanic vlakotvorných

    - Vleč (vlečkový vlak)  -  vlak určený pro jízdu na vlečku odbočující ze širé trati

 

 

 

 

 

 c)  Vlaky ostatní:

    

    - Služ (služební vlak)  -   vlak pro potřebu drážní dopravy, patří k nim i vlak Pom

                                             (pomocný vlak) – slouží k odstranění následků nehod a havárií

 

    -  Lv (lokomotivní vlak) – hnací vozidlo nebo jejich skupina