Technologické postupy činností železničních stanic

 

Technologické postupy činností železničních stanic stanovují postupy při odbavování

vlaků a organizování posunu, jakož i návaznosti jednotlivých úkonů.

Sestavují se jako součást základní dopravní dokumentace pro organizování činností jednotlivých železničních stanic.

Účelem technologických postupů je stanovení sledu a popis prováděných úkolů při zajištění činností v dopravním a přepravním provozu s cílem zajistit bezpečnost a plynulost provozu a bezpečnost zaměstnanců tak, aby potřebné úkoly byly zvládnuty v žádoucím čase

s efektivním vynaložením všech potřebných a dostupných prostředků.

 

Ve stanicích podle určení dělíme koleje  na :

a) dopravní - koleje, po kterých se uskutečňují všechny jízdy vlaků

b) manipulační - jsou určeny pro manipulaci s kolejovými vozidly

c) odvratné - zabraňují nežádoucímu vjetí kolejových vozidel do postavené vlakové nebo posunové cesty

d) záchytné - zamezují nebo zmenšují následky nežádoucího ujetí kolejových vozidel

e) pro zvláštní účely - jsou koleje pro opravu kolejových vozidel, jejich vymývání a desinfekci apod.

f) kolejové spojky - objízdné nebo spojovací koleje pro spojení jednotlivých skupin v seřaďovací stanici umožňující posunovací práce

 

Smíšené stanice

 

Technologická činnost se zpravidla vykonává v samostatných obvodech železniční stanice, nazývaných nádraží. Nádraží jsou k této činnosti vybavena odpovídajícím zařízením.

 

Podle převažující činnosti tyto obvody železniční stanice rozdělujeme na :

a) osobní nádraží               -  samostatná kolejová skupina nebo dopravně oddělená část železniční stanice, určená a vybavená převážně pro zajišťování přepravy cestujících, cestovních zavazadel, spěšnin a kurýrních zásilek

b) odstavné nádraží           - kolejiště sloužící k odstavování osobních vozů, kde se vozy čistí, vyzbrojují (vodou, hygienickými potřebami apod.), opravují se a sestavují se z nich vlaky osobní přepravy

c) seřaďovací nádraží        - kolejiště sloužící pro rozřaďování a sestavování souprav nákladních vlaků

d) nákladové nádraží         - obvod železniční stanice určený pro přepravní manipulace nebo ložné manipulace

e) překládkové nádraží      - obvod železniční stanice určený pro překládku zásilek z vozu do vozu téhož rozchodu nebo pro přímý styk dvou na sebe navazujících přeprav při překládce

 

Mezilehlé stanice

 

Jsou stanice na traťovém úseku mezi úsekovými stanicemi.

Rozeznáváme dvě technologické činnosti:

1.    Hlavní            - jízda vlaků a její organizace. Pro každý vlak je nutno ve stanici postavit vlakovou cestu, tedy určit na kterou kolej vlak přijede nebo ze které odjede a postavit pro jízdu vlaku vlakovou cestu.

 

2.    Vedlejší          - posun. Posunem se rozumí úmyslný pohyb železničních vozidel kromě jízdy vlaků. Účelem posunu je zejména přemístění železničních vozidel nebo sestava či rozřazení vlaku.

 

 

V mezilehlých stanicích se provádějí zejména tyto úkony:

a) vjezdy, odjezdy, průjezdy, předjíždění a křižování vlaků osobní a nákladní dopravy,

b) posun s manipulačními vlaky, obsluha vleček, nákladišť a manipulačních kolejí,

c) příjem, nakládka a vykládka zboží (popř. jeho uskladnění),

d) obsluha postrků ve stanici,

e) nástup a výstup cestujících včetně jejich odbavení.

 

Většina nákladních vlaků (i vlaků osobní dopravy vyšší kategorie) mezilehlou stanicí projíždějí. Jsou zde obsluhovány manipulačními vlaky. Na řízení a práci manipulačních vlaků se ze stanice podílí výpravčí a vlaková četa.

Výpravčí:                    - sleduje stav místní zátěže, přebírá a předává příslušná hlášení o místních vozech (dispoziční stanice, vozový dispečer),

          - po příjezdu předá vlakvedoucímu manipulačního vlaku příkazy o místě požadovaného přistavení vozů a další práci, kterou je třeba vozech (dispoziční stanice, vozový dispečer)

Vlaková četa:              - řídí jí vlakvedoucí,

              - provádí danou práci s ohledem na bezpečnost vlakové dopravy.

 

Úsekové stanice

 

Ohraničují traťový úsek s mezilehlými stanicemi. Po technické stránce jsou lépe vybaveny, než stanice mezilehlé, protože se podílí na tvorbě manipulačních nák1adních vlaků.

Tvorba manipulačních nák1adních vlaků se skládá:

  1. ze zpracování vlaku po příjezdu,
  2. z rozřazení vozů po příjezdu,
  3. ze sestavení manipulačního vlaku,
  4. ze zpracování před odjezdem vlaku

 

Kromě činností prováděných v mezilehlých stanicích se provádějí činnosti:

  1. s tranzitními vlaky,
  2. manipulace se soupravami osobních vlaků nebo umývání a čištění osobních vlaků.

 

Seřaďovací stanice

 

Slouží k rozřaďování a sestavě všech nebo některých druhů vlaků.

Rozeznáváme dvě technologické činnosti:

1.    Hlavní             -           posun

2.    Vedlejší          -           jízda vlaků

 

 

Seřaďovací stanice uskutečňují nejrozsáhlejší část provozní práce s nákladními vlaky, jsou nejlépe technicky vybaveny.

Hlavním úkolem jsou tři základní činnosti:

  1. rozřazování končících vlaků
  2. sestava výchozích vlaků
  3. zpracování tranzitních vlaků.

 

Pro stanici se sestavuje grafikon provozní práce, ve kterém je graficky zakreslena veškerá provozní práce stanice pro jeden den. Pro jeho zpracování se používají stanovené časové normy a technologické postupy dílčích operací týkající se jednotlivých částí seřaďovací stanice.

 

Seřaďovací stanice se většinou skládá z těchto částí:

 

  1. vjezdová skupina,
  2. svážný pahrbek,
  3. výtažná kolej,
  4. směrová skupina,
  5. staniční skupina,
  6. odjezdová skupina
  7. tranzitní skupina.

Vjezdová skupina

Slouží pro vjezd vlaků a k vykonání potřebných technologických úkonů před rozřazením vlaku. Je určena zejména pro zpracování končících nákladních vlaků.

Technologie práce na vjezdových kolejích se rozděluje na následující činnosti:

 

  1. odvěšení vlakového hnacího vozidla,
  2. technická a komerční prohlídka soupravy,
  3. zpracování průvodních listin,
  4. vyhotovení pracovní tříděnky,
  5. příprava soupravy k rozřaďování,
  6. přísun soupravy na svážný pahrbek.

 

Optimální průběh činností pro přípravu vlaku k rozřaďování je závislý na včasných a spolehlivých informacích o době příjezdu vlaku a složení jeho zátěže. Tyto informace může stanice získat z následujících podkladů.

 

  1. zprávy o dojezdu vlaku,
  2. rozboru vlaku,
  3. výkazu vozidel,
  4. automatizovaných informačních systémů.

Tříděnka je základní doklad, podlé kterého se třídí vlaky na svážném pahrbku. Je určena pracovníkům řídícím a provádějícím posun na svážném pahrbku (staniční dispečer, vedoucí posunu, brzdaři).

 

Obsahuje následující údaje:

 

Svážný pahrbek

Slouží pro vykonávání rozřaďování vlaků s využitím gravitace – spouštěním. Svým výkonem a plynulostí práce ovlivňuje výkon celé seřaďovací stanice. Je umístěn mezi vjezdovou a směrovou skupinou nebo výtažnou kolejí a směrovou skupinou.

 

Práce na svážném pahrbku: - spočívá v jízdě posunovací lokomotivy, která sune - vlakovou soupravu rychlostí l,5 až 7 km/h na svážný pahrbek do protisklonu 20%, čímž dojde k dostatečnému stlačení vozů a tyto lze rozpojit. Rozvěšené vozy jsou sunuty dále přes vodorovný vrchol pahrbku, který přechází do strmého rychlostního spádu 60%, kde vozy vlastní tíží, dosáhnou dostatečné rychlosti pro dojezd na směrovou kolej. Mezi vozy spouštěnými ze svážného pahrbku, musí být časové rozestupy potřebné k přestavení výměn ve směrovém kolejišti.

 

Výtažná kolej

Slouží pro vykonávání posunu při rozřazování vozů přímo nebo přes svážný pahrbek.

 

Směrová skupina

Je určena pro shromažďování vozů pro tvorbu nových vlaků do jednotlivých směrů (na každé koleji se většinou shromažďuje vlak do jednoho směru). Shromažďování vlaku se ukončí dosažením normy hmotnosti, délkové normy pro vlak nebo v předem stanovený čas. Následuje doplňkový posun, který se provádí za účelem zařazení služebního vozu, návěstního vozu, dosažení správného rozmístění ručních brzd, průběžných brzd a ochranných vozů. Sestava vlaku musí odpovídat ustanovením dopravních a návěstních předpisů.

Provádí se zde i další úkony jako např. technická prohlídka a opravy vozů, komerční prohlídka, úplná zkouška brzdy, vyhotovení zprávy o brzdění, soupis výkazu vozidel.

 

Staniční skupina

Slouží pro shromažďování vozů po násobném rozřaďování vozidel podle jednotlivých nácestných stanic určení nebo podle jiného technologického určení.

 

Odjezdová skupina

Slouží k vykonávání technologických úkonů před odjezdem vlaku a pro odjezd vlaků, tzn. pro kompletizaci výchozích vlaků. Do této skupiny se přestavují soupravy vlaků ze směrové skupiny a čekají zde na odjezd. Pokud se nesestaví vlaky ve směrové skupině, musí být sestava provedena zde.

 

Dále se zde provádějí úkony:

  1. číslo vozu,
  2. hmotnost vozu,
  3. číslo směrové koleje,
  4. informaci o nákladu.
    1. na vlak se přistaví vlaková lokomotiva - musí být přistavena nejpozději 20 minut před odjezdem vlaku nebo 10 minut před odjezdem vlaku, pokud byla již provedena úplná zkouška brzd
    2. dokončí se technická prohlídka,
    3. vyhotoví se vlaková dokumentace,
    4. připraví se průvodní listiny pro vlak, které převezme strojvůdce nebo vlakvedoucí.