Zabezpečovací zařízení
Význačnou roli pro zpracovávání technologických postupů práce stanice hraje nejen rozlehlost a složitost kolejiště, ale i vybavení stanice zabezpečovacím zařízením nazývaném staniční nebo spádovištním zabezpečovacím zařízením.
Účelem každého staničního zabezpečovacího zařízení je maximálně vyloučit vliv lidského činitele na bezpečnost veškeré vlakové dopravy a posunu, urychlit přípravu a postavení vlakové cesty a zamezit nežádoucím zásahům do připravené a postavené vlakové cesty. Děje se to zřízením závislosti návěstidel (jejich návěstních znaků) na poloze výměn.
Zabezpečovací zařízení musí splňovat tyto základní požadavky:
- zaručit správnou polohu výměn ležících ve vlakové nebo posunovací cestě po celou dobu jízdy vlaku nebo posunu,
- zaručit, že ve vlakové cestě nebude žádná překážka, tzn. žádné kolejové vozidlo,
- znemožnit pohyby kolejových vozidel proti vjíždějícímu vlaku na stejnou kolej,
- znemožnit pohyby vozidel, které by mohly vjíždějící vlak ohrozit z boku.
S ohledem na vybavení železničních stanic rozeznáváme staniční zabezpečovací zařízení:
- mechanické, elektromechanické, reléové, elektronické, dálkově ovládané
Zabezpečovací zařízení se skládá z:
- z venkovní části - návěstidla, výhybky (resp. výměny), výkolejky, všechny druhy výměnových zámků, drátovody , kabelová vedení a zařízení pro přestavování výměn -přestavníky, závorníky.
- vnitřní části - veškeré prvky pro ovládání venkovních zařízení (elektronicky, telefon, rádiové, rozhlasové), napájecí zařízení, náhradní napájecí zařízení apod.