Označování vozů

 

 

1) Označení vlastnické dráhy : ČD (nověji CZ - ČD)

2) Číselný kód :

12 místný číselný kód stanovený vyhláškou UIC 438-2. Přiřazuje každému železničnímu vozidlu (osobní a nákladní vozy, ale i lokomotivy, motorové vozy, atd.) jedinečné číslo.
Význam jednotlivých číslic je podrobně popsán na jiných webech (viz též odkazy na konci), bylo by tedy zbytečné jej sem opisovat, proto uvedu jen několik typických příkladů.
Výměnný režim (1. a 2. číslice) - použitelnost vozu pro vnitrostátní nebo mezinárodní provoz, např.:
50 - pouze vnitrostátní provoz
51 - v režimu RIC, pevný rozchod
52 - v režimu RIC, měnitelný rozchod 1435/1520 mm
61 - v režimu RIC, klimatizovaný, pevný rozchod
62 - v režimu RIC, klimatizovaný, měnitelný rozchod 1435/1520 mm
73 - v režimu RIC, klimatizovaný, tlakotěsný

Označení vlastnické železnice (dříve) nebo země, ve které má sídlo zařaditelská železnice (nyní) (3. a 4. číslice) - původním významem bylo označení přímo vlastníka vozu, od roku 2006 byl význam mírně posunut na zemi, ve které je vůz zaregistrován. Kódy zemí byly zvoleny stejné, jaké měli dosavadní národní železniční dopravci (dopravci potom mají 4 místný kód s využitím původního 2 místného, např. 0054 ČD (holding), 1154 ČD osobní doprava, 2154 ČD Cargo).
51 - PKP / Polsko / PL
54 - ČD / Česká republika / CZ
56 - ZSSK / Slovensko / SK
80 - DB / Německo / D
81 - ÖBB / Rakousko / A

Provedení vozu (5. a 6. číslice) - např.:
19 - vůz 1. třídy s 9 oddíly nebo velkoprostorový vůz s 9 fiktivními oddíly (např. A, Aee)
20 - vůz 2. třídy s 10 oddíly nebo velkoprostorový vůz s 10 fiktivními oddíly (např. B, Bee, Beer, Bpee)
39 - vůz 1. nebo 1. a 2. třídy s 9 oddíly nebo velkoprostorový vůz s 9 fiktivními oddíly (např. AB)
70 - lůžkový vůz s 10 oddíly (např. WLAB, WLABmee)
88 - jídelní vůz (např. WR, WRmz)

Vlastnosti vozu (7. a 8. číslice) - kombinace sedmé číslice určující nejvyšší povolenou rychlost a osmé číslice druh(y) vytápěcího systému, např.:
10 - do 120 km/h; 1000 V ~16 2/3 Hz, 1500 V ~50 Hz, 1500 V=, 3000 V=, parní (např. A150, B250)
70 - do 160 km/h; 1000 V ~16 2/3 Hz, 1500 V ~50 Hz, 1500 V=, 3000 V= (např. Apee, Aee, Bmee, Bee)
91 - do 200 km/h; 1000 V ~16 2/3 Hz, 1500 V ~50 Hz, 1500 V=, 3000 V= (např. Ampz, Bmz)

Pořadové číslo (9. až 11. číslice)

Kontrolní číslice (12. číslice)

3) Velká písmena :

Velká písmena určují tzv. řady vozů, jedná se o základní rozdělení jednotlivých provedení železničních vozů (jako např. vůz 1. nebo 2. třídy, jídelní, lůžkový vůz a pod.). Význam velkých písmen je jak mezinárodně (v Evropě), tak i z historického hlediska poměrně jednotný, rozdíly jsou minimální.A vůz první třídy
B vůz druhé třídy
C vůz třetí třídy, dnes pouze na historických vozech
D zavazadlový vůz
D_ patrový vůz (pouze v kombinaci, např. DA, DB)
F poštovní vůz
P poštovní vůz
Post poštovní vůz
_R vůz s restauračním nebo barovým oddílem (vždy v kombinaci, např. AR, BR)
S speciální / společenský / salónní vůz
Salon salónní vůz
SR společenský vůz
WG společenský vůz
WL_ lůžkový vůz (vždy v kombinaci, např. WLA, WLB, WLAB)
WR jídelní vůz
WSP luxusní vůz (Pullmann)
Z vůz pro zvláštní účely
DD, MD,
MDD otevřený patrový -, krytý -, krytý patrový vůz pro přepravu automobilů(tyto vozy se také řadí mezi osobní)


Znak "_" značí, že toto písmeno se používá pouze v kombinaci s jinými. Kromě těchto kombinací se pochopitelně používají i další, např.:
AB - vůz rozdělen na část první třídy a část druhé třídy
BPost - vůz 2. třídy s poštovním oddílem
WLAD - lůžkový vůz první třídy se zavazadlovým oddílem
WRR - jídelní vůz s barovým oddílem (tato kombinace již není doporučována)

pokud není malými písmeny definováno jinak, jedná se o vozy s oddíly (kupé)
Post a Salon jsou vyjímky, které obsahují i malé písmena, která však nemají žádný význam (celé slovo je bráno jako jedno písmeno)
některé železnice používají nebo používaly ještě další písmena, jejich praktické využití je dnes obvykle minimální: H_ dvorní / salónní vůz (kkStB - Rakouské státní dráhy, asi do roku 1918)
I restaurační vůz (PKP)
K úzkorozchodný vůz (DB, DR)
M vůz pro převoz nemocných (PKP)
N vůz pro převoz vězňů (PKP)
O patrový vůz


4) Malá písmena (dle platných norem z roku 2001) :a dvounápravový vůz
b vůz vybavený pro tělesně postižené osoby
c vůz se sedačkami upravitelnými jako místa k ležení (lehátka)
d vůz s prostorem pro jízdní kola
ee vůz se zásobováním energií z napájecího vedení (CZE)
f řídící vůz
g vůz s alternativním oddílem pro zaměstnance obsluhy vlaku
h vůz vybavený pro tělesně postižené osoby
j nerozpojitelná jednotka
k individuální vytápění kamny
m vůz delší než 24,5 m
n vůz pro motorovou trakci, bez průběžného kabelu elektrického topení
o dvoupodlažní vůz (nepoužívá se u řad DD, MDD)
p velkoprostorový vůz se středovou uličkou (pro dálkovou dopravu)
r zvláštní výbava nebo zvláštní uspořádání interiéru
s postranní chodba v zavazadlovém voze nebo ve voze se zavazadlovým oddílem
t velkoprostorový vůz se středovou uličkou (pro regionální dopravu)
u úzkorozchodný vůz
v vůz s prostorem pro jízdní kola
x vůz lehké stavby pro motorové vlaky
z vůz se zásobováním energií z napájecího vedení (CZE)