Technologie železniční dopravy

 

Vlaky mají z hlediska provozní technologie tu nevýhodu, že jejich brzdná dráha je, oproti např. osobnímu automobilu, velmi dlouhá. Proto je nutné zajistit dostatečné odstupy mezi následnými vlaky, které jedou po téže koleji. K zajištění odstupů se na trati zřizují dopravny.

Pro dodržování dostatečných vzdáleností mezi vlaky postačují dopravny bez rozvětveného kolejiště. Zatímco silnice obvykle umožňuje současnou jízdu vozidel v obou směrech, na železnici je toto možné pouze u dvoukolejných nebo vícekolejných tratí.U jednokolejných tratí se musí vlaky „vyhýbat“ – křižovat v dopravnách s rozvětveným kolejištěm. Souhrnně lze říci, že dopravna je místo na trati určené k řízení jízd vlaků. Mezi jednotlivými dopravnami jsou tzv. prostorové oddíly. Pokud je daný prostorový oddíl obsazen nějakým vlakem, nesmí být do tohoto oddílu vpuštěn jiný vlak jedoucí v témže směru. U jednokolejné trati samozřejmě ani vlak jedoucí v protisměru. Dopravny jsou opatřeny návěstidly, které strojvedoucímu signalizují určité pokyny – návěsti.

 

       Nejvýznamnějšími dopravnami jsou železniční stanice (žst). Železniční stanice je dopravna s rozvětveným kolejištěm, která umožňuje křižování a předjíždění vlaků, nástup a výstup cestujících, nakládku a vykládku zboží, případně i sestavování vlaků.

 

Z přepravního hlediska lze žst rozdělit na:

  1. osobní (např. Praha hl. n., Praha - Holešovice)
  2. nákladní (např. Praha - Žižkov)
  3. smíšené (těch je v železniční síti nejvíce, např. Praha - Hostivař, Benešov, Úvaly)    

 

Z dopravně – technologického hlediska dělíme žel.stanice na:

  1. výchozí a koncové (trať zde začíná nebo končí)
  2. mezilehlé (leží na trati, takových stanic je nejvíce)
  3. přípojné (leží na hlavní trati a připojuje se zde trať vedlejší)
  4. odbočné (trať se rozděluje na dvě trati podobného významu)
  5. křižovatkové (zřizují se tam, kde se křižují dvě tratě)
  6. styčné (dvě tratě se stýkají bez přímého propojení)
  7. uzlové (zde odbočují nebo se připojují více než dvě tratě)

 

Další typy dopraven jsou:

  1. výhybny – mají kolejové rozvětvení a jsou určeny pro předjíždění a křižování vlaků
  2. odbočky – místa na trati s kolejovým rozvětvením a umožňují přechod vlaku z jedné

                        trati na druhou

c)   hlásky   -   místa na trati bez traťového zabezpečovacího zařízení (pouze telefonické

                        dorozumívání)

d)   hradla   -   místa na trati vybavená poloautomatickým zabezpečovacím zařízením

e)   oddílová návěstidla autobloku – neobsazené dopravny na trati zapojené do automa-

                        tického zabezpečovacího zařízení